header-3.jpg
Nieuws

Column in Schoolmania

21-08-2017 Diederik ter Haar

Huiswerk, de delicate balans tussen loslaten en begeleiden

Huiswerk, een spannende uitdaging voor nieuwe middelbare scholieren. Maar ook vaak voor hun ouders. Als jouw kind straks dagelijks huiswerk krijgt, wat kun je dan het beste doen? Loslaten, begeleiden of van een afstandje meegluren via magister (digitaal leerlingvolgsysteem)?

Mijn ervaring als huiswerkbegeleider leert dat veel ouders gedoe hebben met hun kind over huiswerk. Met de beste intenties probeer je je kind te motiveren of te ondersteunen en toch botst het. Ook als vader van een brugklasleerling en 18-jarige dochter weet ik er alles van. Meestal is mijn aangeboden hulp voor hen een vervelende bemoeienis, een bron van irritatie. Terugtrekken dan maar? Ook niet de oplossing. Als ouder wil je toch ook gewoon betrokken en geïnteresseerd zijn?

Hoe kun je je kind een goede begeleiding bieden bij het maken van zijn huiswerk – met als doel dat hij leert dit zelfstandig te doen – zonder dat dit thuis een strijd wordt?

Hier volgen drie do’s-and-dont’s: 

Ga je kind niet controleren.
Hoe moeilijk dat soms ook kan zijn, heb vertrouwen in de inspanningen van je kind. Zodra je je kind gaat controleren of deze zijn huiswerk wel (goed) maakt, dan bevind je je op een hellend vlak. Vertrouwen in je kind betekent dus  dat je niet steeds het magister van je kind controleert op cijfers en huiswerk. Doodzonde nummer een.

Laat je kind het zelf oplossen
Kinderen in de schoolgaande leeftijd nemen steeds meer eigen beslissingen en maken daarbij fouten. Daar leren ze van. Je kunt niet alles voor hem of haar oplossen. Weersta bijvoorbeeld de neiging om het werkstuk van je kind af te maken. Ook al scheelt dat tijd en gezeur. Het helpt je kind niet, hoe goedbedoeld ook.

Blijf betrokken!
Je hoeft niet altijd maar afstand te houden. Het is juist fijn voor je kind als ouders betrokken zijn. Maar wel vanuit interesse en niet vanuit wantrouwen. Wantrouwen komt meestal voort uit de angst en zorg van ouders dat hun kind het allemaal niet aankan. Dus probeer de neiging te weerstaan om iedere dag te controleren of het huiswerk af is. Wel kun je bijvoorbeeld aanbieden om het so aardrijkskunde van morgen nog te overhoren.

Ouders en het huiswerk van hun kind… het is een delicate balans tussen loslaten en begeleiden. Geef je kind vertrouwen en een gevoel van zelfstandigheid. Laat hem of haar fouten maken, ondersteun waar nodig, maar zit er niet teveel bovenop. Vermijd ook opmerkingen, verwijten of adviezen hoe het beter moet. En maak al helemaal geen ruzie over het huiswerk. Het is zonde van de sfeer in huis als het huiswerk van je kind vervalt tot een dagelijkse strijd.

Ben je wakker?

17-06-2014 Diederik ter Haar

Onderuitgezakt, gapend en starend. Ze zitten ook wel eens aan onze tafels, de doodvermoeide scholieren. Niet gemotiveerd, ongeconcentreerd en moe van een lange schooldag en vaak vele kilometers fietsen (met loodzware schooltassen). Op de vraag “Ben je wakker?” komt niets meer dan gemurmel. Ach, zo gek is het niet dat middelbare scholieren ’s middags moe zijn. Maar wat doe je eraan?

Lees blogitem

Eindexamens: klagen en slikken

13-05-2014 Diederik ter Haar

Maandag zijn de eindexamens begonnen en na twee dagen staat de klachtenteller van Laks al op 20.000. De kritiek op examens is niets nieuws. De examenperiode leidt bij de scholieren niet alleen tot geklaag, maar ook tot stress. Veel scholieren gebruiken kalmerings- en pepmiddelen om zich door hun examens te slaan. Maar of dat nou slim en nodig is?

Lees blogitem

“Onze zoon voelt zich er zeer goed bij!”

06-03-2014 Diederik ter Haar

De eerste referenties zijn binnen. Een citaat: “Na maanden door Spring begeleid en gecoached te zijn zit mijn zoon nu beter in zijn vel en neemt hij zijn huiswerk veel serieuzer. Zijn resultaten zijn ook stukken beter
Bij mooie cijfers geven we onze leerlingen graag een compliment. Zeker ook bij goede inzet! Onszelf een compliment geven is vaak lastiger. Toch gaan we dat hier doen.

Lees blogitem

“Vakantie is toch om niets te doen?”

07-01-2014 Diederik ter Haar

De nummer één van goede voornemens bij een poll op scholieren.com is hoopgevend. Bijna de helft van de ruim 10.000 stemmers neemt zich voor om eerder te beginnen aan zijn/haar huiswerk. Gevolgd door ‘meer sporten’ en ‘aardiger zijn voor mijn ouders’. Dat belooft wat!

Lees blogitem

Even voor de duidelijkheid

03-12-2013 Diederik ter Haar

We hebben de afgelopen weken veel positieve reacties gekregen op onze entree op de (drukke) markt van huiswerkinstituten. Niet alleen van eigen vrienden en kennissen, maar ook van mensen binnen het onderwijs en professionals die actief zijn met jongeren. “Verfrissend” was een veelgebruikte term. 

Er waren ook vragen, soms kritisch. Over het concept, onze doelgroep en over onze werkwijze. Hier een extra toelichting op wat Spring doet en wat Spring wil bereiken. Even voor de duidelijkheid: Spring is er voor alle leerlingen die ondersteuning kunnen gebruiken bij het maken van hun huiswerk!

Lees blogitem

Welkom op SpringBlog!

04-11-2013 Diederik ter Haar

Welkom bij ons eerste SpringBlog, het eerste in een grote reeks wekelijkse blogs. In onze blogs behandelen we thema’s die van belang zijn, interessant zijn of domweg leuk zijn voor scholieren en hun ouders. Thema’s als onderwijs, zelfvertrouwen, de invloed van sport op je dagelijks leven, voeding, muziek, social media en nog veel meer.

Lees blogitem