header-3.jpg
Nieuws

Ben je wakker?

17-06-2014 Diederik ter Haar

Onderuitgezakt, gapend en starend. Ze zitten ook wel eens aan onze tafels, de doodvermoeide scholieren. Niet gemotiveerd, ongeconcentreerd en moe van een lange schooldag en vaak vele kilometers fietsen (met loodzware schooltassen). Op de vraag “Ben je wakker?” komt niets meer dan gemurmel. Ach, zo gek is het niet dat middelbare scholieren ’s middags moe zijn. Maar wat doe je eraan?

De vermoeide jongere, het is een volstrekt normaal fenomeen. Vanaf hun 10e zitten kinderen volop in de groeifase, van kind tot volwassene. Met het lichaam gebeurt veel, net als op mentaal gebied. Er zijn nog meer - voor de hand liggende - oorzaken.  Zoals slaaptekort; studies wijzen erop dat een op de drie kinderen te kort slaapt. Mijn dochter Elona van 15 gaat steevast te laat naar bed. Vind ik. Zij vindt het onzin. Maar bij een gewone schooldag staat ze om 6.30 uur op en zijn het lichaam en brein na ong. 7 tot 8 uur slaap toch echt niet uitgerust.

Het opgroeiende lichaam vraagt ook om zeer regelmatig eten, maar de lunch en tussendoortjes die onze kinderen veelal meenemen of op school kopen, breken de energie net zo hard af als dat ze die in het begin even hebben opgewekt. Een teveel aan suiker is een belangrijke oorzaak van een lage energie en dus vermoeidheid. Over het belang van gezonde voeding voor opgroeiende kinderen meer in ons volgende blog. 

Wat te doen bij onze uitgeputte scholieren? Eigenlijk zou een powernap de beste oplossing zijn. Onze biologische klok is eigenlijk ook ingesteld op twee keer slapen op een dag: de lange slaap ’s nachts en de siesta in de middag.

Een aantal meer realistische tips:

1. Water drinken. Dit heeft een positieve invloed op de hersenfunctie en geeft meteen energie. De hersenen bestaan voor meer dan 80% uit water, dus zo verwonderlijk is dat niet. 

2. Een handige planning. Bij vermoeidheid laten we onze scholieren eerst het wat eenvoudiger huiswerk maken, daarna de vakken die meer concentratie vergen. Het leerwerk kan beter in korte periodes (van bijv. 3 x 20 minuten) worden verdeeld.

3. Regelmatige pauzes. Na iedere 45-60 minuten nemen onze scholieren een pauze van 10-15 minuten. De concentratie is dan niet meer optimaal en een potje darten of een kleine wandeling naar buiten maakt weer wakker voor de volgende taken.

4. Braingym. Door bepaalde bewegingsoefeningen worden de linkerhersenhelft (cognitief: denken en logica) en rechterhersenhelft (emotioneel: voelen en creativiteit) gestimuleerd en gesynchroniseerd en gaat het leren makkelijker.
Probeer deze maar eens: pak met de rechterhand je linkeroor en met je linkerhand je neus vast. En nu van links naar rechts oversteken, en oversteken… etc. 

Deze laatste oefening is alleen al goed voor de nodige lol met onze scholieren. En geen betere remedie tegen vermoeidheid dan een goed potje lachen. En daaraan is bij Spring in ieder geval geen gebrek!

Column in Schoolmania

21-08-2017 Diederik ter Haar

Pubermania heeft het boek Schoolmania geschreven. Een must-read voor ouders (en kinderen), die zich willen voorbereiden op deze nieuwe en spannende periode. Spring Huiswerk is gevraagd een column over huiswerk te schrijven; over de balans tussen loslaten en begeleiden. Lees het hier.

Lees blogitem

Blog wordt Nieuws!

08-06-2017 Diederik ter Haar

De onderwerpen hieronder zijn nog steeds actueel, de berichten zelf helaas wat minder. Vanaf komend schooljaar zullen op deze plek nieuwsberichten worden geplaatst die interessant en actueel zijn voor ouders van middelbare scholieren. Stay tuned....

Lees blogitem

Lezing Pubermania

07-10-2015 Diederik ter Haar

Op dinsdagavond 13 oktober organiseert Spring i.s.m. Pubermania een eerste lezing in de nieuwe vestiging in het clubhuis van hockeyclub Alliance. 

Lees blogitem

De beste eindexamen-sites en tips op een rij

10-05-2015 Diederik ter Haar

Morgen beginnen de eindexamens. De sites met tips, examen-nieuws en handige video’s vliegen de eindexamenkandidaten om de oren. Spring zet hier een aantal op een rijtje.

Lees blogitem

Pubers en hun smartphone: 7 tips voor ouders

24-04-2015 Diederik ter Haar

In veel gezinnen is het een terugkerend gevecht: kinderen die druk in de weer zijn met hun smartphone en de ouders die daar iets van vinden. Hoe pak je dat nu aan? Hoe kun je toch contact met elkaar blijven maken? Lees hier onze tips voor ouders.

Lees blogitem

Bewegende scholieren? Dat helpt! Deel 2: Beweegtips voor het brein

26-11-2014 Marco Neuvel

Lichaamsbeweging houdt ons brein in shape. Alleen bewegen kinderen steeds minder tegenwoordig; t.o.v. zo'n 30 jaar geleden is de mentale en fysieke fitheid van kinderen een stuk minder geworden. Lees hier een aantal beweegtips van Marco Neuvel, mede-eigenaar van de 'Beweegacademie' Scopo Atletico.

Lees blogitem

Bewegende scholieren? Dat helpt!

07-11-2014 Diederik ter Haar

Een bewegende scholier presteert beter. Niet alleen op school, maar ook mentaal. Beweging is bijv. goed tegen de stress en zorgt voor meer zelfvertrouwen. Niet zo gek dus dat scholen bewegingsonderwijs stimuleren. In een gezamenlijk blog-initiatief van Spring Huiswerk en de Haarlemse ‘beweegacademie’ Scopo Atletico deze keer aandacht voor het belang van bewegen. 

Lees blogitem

Scholieren met stress. Wat doe je eraan als ouder? Tip 3: rust in huis

15-10-2014 Diederik ter Haar

Niets uitdagender dan een huis met lamlendige en lastige pubers, bij wie de hormonen door lijf en kamers gieren, tot rust brengen. Thuis is DE plek waar kids tot rust moeten komen.
Van humeurig en ruziënd tot rust en gezelligheid… Hoe zorg je hiervoor? 

Lees blogitem

Scholieren met stress. Wat doe je eraan als ouder? Tip 2: een goed voorbeeld

23-09-2014 Diederik ter Haar

Ouders weten meestal wel wat het beste is voor hun kind. En ze hebben meestal ook gelijk. Door het goede voorbeeld te geven (en je kind te helpen en te stimuleren) kun je als ouder samen met je kind de regie nemen in het bestrijden van stress. Doe bijv. eens samen een oefening; zo gek en zweverig hoeft het niet te zijn.

Lees blogitem

Scholieren met stress. Wat doe je eraan als ouder? Tip 1: een goed gesprek

09-09-2014 Diederik ter Haar

De Nederlandse scholier ervaart veel stress, blijkt uit nieuw onderzoek. Nieuwswaarde van 0,0 natuurlijk; jongeren lijden al jaren aan een overkill aan prikkels, prestatiedruk en piekeren. Belangrijker is om te weten wat scholieren en ouders tegen de stress kunnen doen. Spring helpt zijn scholieren met (gratis) coaching en geeft hier een aantal tips aan ouders. 

Lees blogitem